Assertiviteitstrainingen gebaseerd op het PrOP-model
De assertiviteitstrainingen Kom maar op, ik ben top! en No prob, ik kom voor mezelf op! kunnen in verschillende settings worden toegepast, zoals scholen, schoolbegeleidingscentra (in Vlaanderen: CLB’s), ggz-instellingen, binnen de jeugdzorg, enzovoort. Er is een werkboek voor kinderen (Kom maar op, ik ben top!) en een voor adolescenten (No prob, ik kom voor mezelf op!). Voor hulpverleners die de training wensen te geven is er van beide versies een therapeutenhandleiding. Enige kennis van het kortdurend stappenplan op basis van het PrOP-model is echter wel gewenst, aangezien heel wat onderdelen hierop gebaseerd zijn. Hiervoor worden in Vlaanderen en Nederland geregeld workshops aangeboden, zowel over het PrOP-model als specifiek over de assertiviteitstrainingen.
Doelgroep
De leeftijd ligt voor de training Kom maar op, ik ben top! tussen 9 en 12 jaar (het vierde tot en met het zesde leerjaar, respectievelijk groep 6 tot en met groep 8). De training No prob,ik kom voor mezelf op! is bedoeld voor adolescenten tussen 12 en 16 jaar, die in het middelbaar onderwijs zitten.
De groep kent het best een heterogene samenstelling, met zowel kinderen met internaliserende problemen zoals angst, onzekerheid of vermijding, als kinderen met externaliserende problemen, zoals pestgedrag (pesten of gepest worden), boze buien of agressie. De groep bestaat bij voorkeur uit maximaal acht deelnemers en twee therapeuten. Bij dit aantal is het mogelijk om aandacht te geven aan individuele ervaringen, ieder kind voldoende aan bod te laten komen in rollenspelen, maar ook om het groepsproces te stimuleren en te bewaken.
Sessies
De training bestaat uit tien sessies voor de kinderen of adolescenten, plus een oudersessie. Elke sessie duurt anderhalf uur (inclusief 10 minuten pauze). De sessies worden aanvankelijk wekelijks gepland, maar naar het einde toe met meer tijd ertussen. Dit heeft als doel de oefentijd te vergroten en het geeft meer kans op generalisatie.
Alle sessies kennen dezelfde structuur. Voor beide trainingen worden eerst de opdrachten besproken (‘Hoe heb ik het gedaan?’) en vervolgens wordt aan de hand van een oefening de vaardigheid van die sessie uitgelegd (‘Hoe doe ik het?’). De kinderen gaan vervolgens zelf oefenen, meestal in rollenspelen (‘Ik doe het!’) en krijgen huiswerk mee (‘Doe het zelf’).
Assertiviteit
Assertiviteit is een cruciale vaardigheid in de interactie van kinderen en adolescenten met leeftijdsgenoten. Assertief gedrag kan omschreven worden als gedrag dat te kennen geeft dat iemand voor diens rechten opkomt. Hierbij kunnen gevoelens en gedachten op een directe en passende manier worden geuit, terwijl de rechten van anderen worden gerespecteerd.
Online behandelprotocollen voor kinderen en adolescenten
Deze behandeling is onderdeel van Protocollaire behandelingen voor kinderen en adolescenten met psychische klachten, onder redactie van Caroline Braet en Susan Bögels. De standaard psychologische behandelingen uit deze boeken zijn nu afzonderlijk beschikbaar gemaakt voor online gebruik. Zo heb jij de best onderzochte behandelingen voor kinderen en adolescenten altijd bij de hand!
Na aanschaf van deze behandeling ontvang je een activatiecode via de mail. Op www.boompsychologiecollectie.nl kun je jouw protocol activeren en online raadplegen.