EuREKA-training gebaseerd op affectregulatietraining (ART)
Deze EuREKA-training voor adolescenten is gebaseerd op de goed geëvalueerde affectregulatietraining (Affect Regulation Training, ART) voor volwassenen. De training integreert theorie en methoden gericht op emotieregulatie, zich baserend op de cognitieve gedragstherapie (CGT), acceptance and commitment therapy (ACT), emotiegerichte therapie, oplossingsgerichte therapie en positieve therapie.
De EuREKA-training is een transdiagnostisch groepsprogramma: er wordt niet gefocust op één specifieke emotionele stoornis, maar op versterkende emotieregulatievaardigheden en strategieën. De training vormt daarom binnen de klinische praktijk geen opzichzelfstaande behandeling, maar wordt toegevoegd (of gaat vooraf) aan een stoornisspecifiek geïndiceerd behandelprogramma. In de individuele therapie kunnen de tijdens de training geleerde emotieregulatievaardigheden verder uitgediept worden en kan de transfer naar de thuiscontext verder gefaciliteerd worden.
Doelgroep
De EuREKA-training kan ingezet worden bij adolescenten vanaf een mentale leeftijd van 10 jaar. Dit protocol is getest op adolescenten tussen 10 en 14 jaar, maar er zijn ook goede ervaringen bij adolescenten tot 17 jaar. Dan moet wel de woordkeuze worden aangepast. Ook bij adolescenten met een kalenderleeftijd van 10 tot 14 jaar maar met een mentale leeftijd lager dan 10 jaar kan het protocol gebruikt worden, mits er iets meer tijd is om te oefenen of de oefeningen vereenvoudigd worden.
Sessies
De training is als groepsprogramma ontworpen, maar kan ook individueel ingezet worden. Het beste is om groepjes te vormen van drie tot vier adolescenten van ongeveer dezelfde leeftijd.
Emotieregulatie
Emotieregulatie kun je zien als de intrinsieke en extrinsieke processen waarmee individuen invloed uitoefenen op welke emoties ze ervaren, wanneer ze deze ervaren en hoe zij deze uitdrukken. Adolescenten die in de hulpverlening terechtkomen, worden vaak geconfronteerd met verschillende stressoren (pesten, echtscheiding, prestatiedruk op school, ouders met psychopathologie, enzovoort). Emotieregulatie speelt een belangrijke rol bij het omgaan met deze stressoren. Emotionele processen zullen naast de gedragsmatige en cognitieve leerprocessen mede de ontwikkeling van psychologische klachten bepalen, voor zowel internaliserende als externaliserende problematiek.
Online behandelprotocollen voor kinderen en adolescenten
Deze behandeling is onderdeel van Protocollaire behandelingen voor kinderen en adolescenten met psychische klachten, onder redactie van Caroline Braet en Susan Bögels. De standaard psychologische behandelingen uit deze boeken zijn nu afzonderlijk beschikbaar gemaakt voor online gebruik. Zo heb jij de best onderzochte behandelingen voor kinderen en adolescenten altijd bij de hand!
Na aanschaf van deze behandeling ontvang je een activatiecode via de mail. Op www.boompsychologiecollectie.nl kun je jouw protocol activeren en online raadplegen.